Netizen ‘SeIongkar’ FB Svspek Bunvh Siti Surya, Sekali Jumpa Satu P0sting Yang Meny3ramkan

Tak dinaf1kan seluruh rakyat Malaysia terkiIan dengan kejad1an yang meng0rbankan ny4wa seorang gadis di Kampung Lubok Batu, Hulu Terengganu semalam. Susulan itu, pihak poIis telah men4han seorang remaja perempuan yang juga kawan sekolah Siti Nur Surya Ismail bagi memb4ntu si4satan. Tngkapan terhadap svspek dibuat berdasarkan bvkti yang ditemui di lokasi kej4dian dan rakaman CCTV di rumah burung berhampiran.

Dalam pada itu, ada juga di kalangan netizen yang sempat menyi4sat FB svspek dan menjumpai p0sting pada 29 April lalu yang menunjukkan svspek ada menonton fiIem dari Thai yang bergenre k3jam dan ‘p0tong-p0tong’ bertajuk The Meat Gr1nder. Aii nama tajuk pun satu macam je!

Meskipun posting tersebut telah di ‘hide’ Faceb0ok, namun ada sesetengah netizen yang boleh melihatnya berkongsi di ruang komen p0sting tersebut.

“Takkanlah dia terikut-ikut cerita ni…” – Netizen

Rata-rata netizen yang melihat posting itu mula berspekuIasi adakah fiIem tersebut menjadi pvnca kepada nekadnya svspek untuk membnuh mngsa.

Apa-apapun ramai di kalangan netizen yang berasa agak s3ram bila baca mengenai perkara ini.

Seorang wartawan Iesya Toh juga meIahirkan rasa terkiIan dan peIik dengan perIakuan gadis tersebut. Berikut oretan beliau di IG

Kesayvan seorg bapa

“Mungkin si peIaku pu4s hati.. Tapi k3sannya? Satu Malaysia tahu! Satu Malaysia cari tahu! Dgn BF dia pun netizen k3cam.. Dan hukvmannya pasti setimpal dgn ape yg dilakukan.

“Bermula dgn ‘ej3k mg3jek’.. Since sekolah budaya n3gative tu ada! Masih lagi kite terlupa utk tegur anak2 & adik2 kite.. tak elok budaya tu!

“Netizen (fak3 acc) ada je tiba2 ‘s3rang’ Sya sbb sebuah kete sita yg dikeluarkan & pemilik kete atas nama org lain.. m4rah? buat ape? kite ada Allah. Doa doa doa doa org ter4niya ni dimakbulkan..

“Sbb tu dalam Islam, kite ada cara utk tenang kan diri ketika m4rah. Ikut cara Nabi kite

“Nmpak jelas die sgt m4rah atau mgkin dah berniat.. sebab?

“Dah bnuh, keIar, nampak d4rah2! Dia sempat lagi fikir utk cipta ‘situasi’ ala2 mngsa dir0mpak & samvn! Dia ‘cvri’ duit, hp mngsa etc! Dan die tabur kan pulak bedak kt pintu utk hiIangkan cap jari!

“Klu org normal & tanpa niat membvnuh, nmpak mcmtu dah cabvt lariiiiii! Tak-ut! P4nik!

“Tgk tulang pgelangan tangan kite mcmne..gigih die pvtus kan! oh netizen share fav movie die yg K3RAT2 ORG!! ni juga bah4ya! Bile selalu tgk, perasaan nak buat atau ingin cuba tu ada. Jadi elakkan

“Tgk pic last tu, conversation si pelaku seolah2 xtau ape2.. ni biasa jadi. Dan jelas org begini psych0!

“Nak m4ki h4mun pun xguna! Bukan dapat hidup kan balik arw4h! Kej4mmmmm hanya itu sahaja perkataan yg Sesuai!

“Al-fatihah buat mngsa Salam tkziah buat keluarga..

K3s arwh Siti Nur Surya hampir sama dengan k3s arwh Juliana Md Fuzi 13 tahun lepas…Juga te-was ditangan sahabat…

“Semuanya angk4ra sahabat baik juga!”

Arw4h Julia : Dibnuh Rakan Sama Sekolah & BF Svspek Lepas Dir0gol

Kita semua faham mengenai peristiwa h!ba yang men1mpa kepada keluarga Ismail Muda, 58, apabila anaknya yang baru berumur 19 tahun, Allahyrhamah Siti Surya dib-unuh oleh kawan baik sendiri dengan k3jam.

Ekoran dengan keh4ngatan lsu tentang pemb-nuhan Siti Surya, ia mengingatkan seorang wartawan penj3nayah Syahril A. Kadir tentang kes yang pernah terjadi lebih kurang sama kira-kira 13 tahun lepas.

Arwh Juliana, Dibvnuh angkara sahabat baik & teman lelakinya

Adik Juliana Md Fuzi, atau lebih dikenali sebagai arwh Juliana, pada waktu itu umurnya baru 20 tahun. lnsiden ini berlaku kira-kira 13 tahun lalu di Kuala Lumpur.

Insi-den ge-lap ini berlaku saat arwah ada bersua dengn svspek yang merupakan kawan wanitanya dalam satu majlis reunion sekolah rendah mereka.

Susp3k ada mengajak arwh untuk satu sesi ‘makan-makan’ sebab dah lama tak jumpa. Tapi, rupa-rupanya svspek dah bersek0ngkol untuk melakukan ‘sesuatu’ dengan teman lelakinya terhadap mngsa.

Mereka membawa arwh ke sebuah hotel, konon nak ambil barang tertinggal. Di hotel itulah mereka samvn, lebih kjam lagi, teman lelaki mer0gol arwh. Kemudian Ieher mngsa dije-rut sehingga arwh meninggaI dunia di tempat kej4dian.

Svspek tak meng4ku bers4lah

Kedua-dua svspek telah berjaya dib3rkas oleh poIis. Mereka didapati bers4lah dan dijatuhkan hvkuman m4ti pada 14 Julai 2009.

Tak pvas hati, dengan keputusan itu, mereka membuat rayvan ke Mhkamah Rayvan tetapi hanya s1a-s1a.

Setelah 5 tahun, Mhkamah Rayvan mengekalkan sab1tan kesaIahan dan hukvman m4ti terhadap mereka berdua.

Panel tiga h4kim yang diketuai Hak1m Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, Mhkamah Tinggi Kuala Lumpur tdak melakukan sebarang kekhiIafan dalam penemuan faktanya apabila mens4bitkan kesaIahan mereka.

Mhkamah Rayvan tdak mempunyai peluang untuk membuat penilaian tentang tingkah laku sksi seperti yang dimiliki h4kim Mhkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

“Kami tidak mempunyai aIasan untuk mengatakan bahawa sab1tan kesaIahan itu adalah tdak wajar,” kata Syed Ahmad Helmy ketika men0lak rayvan.

Panel itu turut dianggotai H4kim Datuk Abdul Wahab Patail dan Hak1m Datuk Mohtaruddin Baki.

“Mama, saya tak bnuh! Saya tak bnuh!” – Svspek

Sebagai wartawan j3nayah, Syahril ada k0ngsikan situasi di mhkamah. Katanya svspek bersungguh-sungguh men4fikan dirinya terlibat dalam k3s tersebut.

Svspek sampai men4ngis teresak-esak merayu kepada ibu bapa supaya terIepas daripada tduhan itu.

“Mama, saya tak bnuh! Saya tak bnuh!,” katanya sambil mer4ung.

Disebabkan k3s ini dan adik Siti Surya, sebagai insan biasa Syahril juga tertanya-tanya.

“Mengapa mereka sanggup bersek0ngkol meny4mun dan membnuh sahabat baik sendiri, walhal mngsa punyalah teruja untuk bertemu dengannya setelah lama tak berjumpa….lagipun berapalah sangat yang boleh dapat kalau nak s4mun mngsa pun, dia bukannya anak jut4wan!”

Tetapi nasi sudah menjadi bubur. Semoga Allah mencucuri rahmat di atas r0h adik Juliana dan adik Siti Nur Surya yang dibnuh oleh sahabat mereka sendiri.

Kredit: Trendingsangat

Be the first to comment on "Netizen ‘SeIongkar’ FB Svspek Bunvh Siti Surya, Sekali Jumpa Satu P0sting Yang Meny3ramkan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*