“Mama, Saya Tak Bnuh!” – Wartawan Jnayah lmbau Tr4gedi Bnuh OIeh Rakan Sendiri

Dibnuh dengan kej4m tnpa beIas kasihan, seorang remaja perempuan, Siti Nur Surya Ismail ditemui dalam keadaan tert1arap di dalam rumah. Lebih mengejvtkan apabila sulvspek utama k3s adalah rakan baiknya sendiri di sekolah.

Menurut wartawan jen4yah, Syahril A. Kadir, k3s pembnuhan meIibatkan rakan baik pernah terjadi kira-kira 13 tahun yang lalu. Pembnuhan Allahyrhamah Juliana Md Fuzi dilakukan rakan sekolah bersama teman lelaki selepas aktiviti reunion sekolah.

Mengenang perginya adik Juliana

Hari ini kita semua membaca kisah seorang pelajar perempuan tingkatan enam yang dipercayai membnuh sahabatnya sendiri, Siti Nur Surya Ismail, 19, dengan mengeIar beberapa kali pergeIangan tangan kiri mngsa sehingga pvtus di Kuala Berang, Terengganu.

Svspek dit4han selepas diserahkan ibunya pada jam 8.15 pagi semalam ketika datang ke balai poIis. Tngkapan terhadap svspek dibuat berdasarkan bvkti yang ditemui di lokasi kejad1an dan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di rumah burung berhampiran kediaman mngsa.

Sebagai wartawan jen4yah, apa yang terjadi pada adik Siti Nur Surya ini betul-betul mengingatkan aku mengenai k3s pembnuhan adik Juliana Md Fuzi (gambar) di Kuala Lumpur kira-kira 13 tahun lalu. Semuanya angk4ra sahabat baik juga! Masa tu arwh Juliana baru berumur 20 tahun.

Semuanya bermula apabila arwh terjumpa svspek (juga seorang wanita) dalam satu majlis reunion sekolah rendah mereka. Svspek kemudiannya mengajak arwh untuk satu sesi ‘makan-makan’ setelah agak lama mereka tidak bertemu. Rupa-rupanya svspek dan teman lelakinya sedang ‘merancang’ sesuatu terhadap arwh. Mereka membawa arwh ke sebuah hotel k0non untuk mengambil barang yg tertinggal. Di hotel itulah, mereka telah meny4mun sebelum membeIit serta menj3rut Ieher mngsa sehingga arwh mninggaI dunia di tempat kejad1an, kjam…memang kej4m!

Hasil sias4tan, poIis akhirnya berjaya membrkas kedua-dua svspek. Tidak lama selepas itu, bicara punya bicara, pada 14 Julai 2009, kedua-duanya didapati bersaIah dan dijatvhkan hukvman m4ti. Namun mereka berdua tak berpvas hati dengan keputusan itu, mereka kemudiannya mer4yu lagi, kali ini ke Mhkamah Rayvan pula tetapi ternyata rayvan mereka s1a-s1a.

Mama, saya tak bnuh!

Setelah lima tahun, Mhkamah Rayvan mengekalkan sab1tan kesaIahan dan hukvman MATl terhadap mereka berdua. Panel tiga h4kim yang diketuai Hak1m Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, Mhkamah Tinggi Kuala Lumpur tdak melakukan sebarang kekhiIafan dalam penemuan faktanya apabila mensab1tkan kesaIahan mereka.

Katanya, Mahk4mah Rayvan tdak mempunyai peluang untuk membuat penilaian tentang tingkah laku sksi seperti yang dimiliki h4kim Mhkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah “Kami tdak mempunyai aIasan untuk mengatakan bahawa sab1tan kesaIahan itu adalah tdak wajar,” kata Syed Ahmad Helmy ketika menolak rayvan. Panel itu turut dianggotai Hak1m Datuk Abdul Wahab Patail dan H4kim Datuk Mohtaruddin Baki.

Mengapa aku bercakap mengenai k3s ini?
Seperti k3s adik Siti Nur Surya, aku tdak faham mengapa mereka sanggup bersek0ngkol meny4mun dan membnuh sahabat baik sendiri, walhal mngsa punyalah teruja untuk bertemu dengannya setelah lama tak berjumpa….lagipun berapalah sangat yang boleh dapat kalau nak samvn mngsa pun, dia bukannya anak jutawan!

Untuk makluman korang, di mhkamah, svspek, bersungguh-sungguh menaf1kan dia terIibat dalam pembnuhan tersebut.
Malah dia bagaikan tak percaya dengan hukvman berkenaan hingga membuatkan dia menang1s teresak-esak sambil merayv kepada ibu bapanya supaya dia diIepaskan daripada tudvhan itu. “Mama, saya tak bnuh! Saya tak bnuh!,” katanya sambil mer4ung. Tetapi nasi sudah menjadi bubur.

Semoga Allah mencucuri rahmat di atas r0h adik Juliana dan adik Siti Nur Surya yang dibnuh oleh sahabat mereka sendiri.
Pada svspek-svspek kejad1an ini, semoga tavbat mereka diterima oleh Allah SWT di akh1rat kelak. Al-Fatihah.

Kronologi k3s

Pada 23 Mac 2007, mngsa yang merupakan seorang pelajar Kolej Universiti Islam Antarabangsa terjumpa svspek, Noralina, dalam satu majlis reunion sekolah rendah. Suspek kemudiannya mengajak mngsa keluar makan malam bersama setelah lama tdak bertemu.

Pada malam tersebut, svspek turut membawa teman lelakinya iaitu Khairul Anuar. Namun, siapa sngka svspek dan teman lelaki sebenarnya sedang merancang sesuatu terhadap mngsa. Mereka membawa mngsa ke sebuah hotel k0nonnya untuk mengambil beg duit yang tertinggal.

Setibanya di bilik hotel, mangsa telah di1kat tangannya menggunakan cable tie. Mereka kemudian bert1ndak menyamvn mngsa dengan mengambil wang, telefon bimbit dan kad ATM. Selepas itu, mereka telah membeIit Ieher dan jervt sehingga m4ti.

Rakan serumah mngsa yang berasa bmbang telah meIaporkan kehiIangan Juliana kepada keluarganya. Malah, penemuan myat tdak dikenali di kaca TV telah membawa keluarga mngsa ke proses pengec4man myat. Ternyata jsad yang dijumpai adalah anak mereka, Juliana.

Hasil sias3tan lanjut, kedua-dua svspek telah berjaya ditngkap dan didkwa mengikut Sksyen 302 Kanvn Kesksaan yang membawa hukvman gntung sampai m4ti.

Sumber: Syahril A. Kadir , Astro Awani , dakskema88, oh bulan

Be the first to comment on "“Mama, Saya Tak Bnuh!” – Wartawan Jnayah lmbau Tr4gedi Bnuh OIeh Rakan Sendiri"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*