TinggaI Sekejap Dalam Kereta, Tengok2 Ank Dah Ada Dalam L0ngkang

Kata ibu ini dalam hashtag yang dikongsi, ‘apa yang kita semai, itu yang kita tuai’. Kongsi ibu ini, Cik Puan Yaya.. betapa pan1knya dia bila tengok anaknya yang bernama Fayyad tiada dalam kereta.

Dia dah pesan pada Fayyad agar duduk diam-diam dalam kereta. Ibunya mahu beli mi sekejap di kedai runcit. Bila patah balik tengok, anak dah tak ada dalam tu. Dalam debar itulah, ibunya nampak ada tangan budak kecil dalam Iongkang, sebelah kereta dia parking.

Allahuakhbar! Terkejvt Tengok Ank Tiada Dalam Kereta

“Fayyad, duduk dalam kereta diam-diam ya. Jangan pergi mana-mana. Mama nak masuk kedai runcit Ane tu jap. Nak beli mi kuning yang Fayyad suruh mama masak tu,” pesan saya kepada anak kecil saya.

Usai membeli mi kuning di kedai runcit itu, terus saya ke kereta. Allahuakhbar!! terkejvt tengok anak tiada dalam kereta!

“Fayyad!!!Fayyad!!!!“ Terpanggil-panggil namanya. Punyalah laju jntung saya berdegup, takvt dia hiIang!!!!!! sebab ank saya sangat aktif dan nakal. Macam nak ptam rasa. Pan1k!

Sekali terpandang sebuah motor dah terbar1ng di seberang jalan kedai. Allah! Risau takvt Fayyad tvmbangkan motor orang ke apa. Kelihatan seorang Pakcik terduduk tepi motor tu dan mengelap d4rah Iuka di kakinya.

Motor tu jatvh tepi Iongkang besar.

Terpandangkan di tepi Iongkang tu ada tangan budak kecil. Tengok-tengok Fayyad dalam Iongkang tu!!!!!

Selalu kalau dia main tepi Iongkang ke, main k0tor ke, memang siaplah dia. Tapi kali ni terus rasa sa yu, rasa sbak, rasa happy, terharu tengok ank kecil yang selalu nakal ni sedang berusaha mengutip topi keledar dan cermin mata Pakcik yang j4tuh motor tadi di dalam Iongkang tersebut. Saya terus peluk Fayyad dan ucap terima kasih sebab tolong Pakcik tu.

Kenapa Fayyad Tolong Pakcik Tu..

Fayyad bagitahu saya, Pakcik tu mungkin pening dan terjatvh dari motornya. Apabila ada beberapa orang lain datang bntu angkat Pakcik tu, saya terus beredar.

Sewaktu dalam kereta saya tanya dia, “kenapa Fayyad tolong Pak Cik tu tadi?”.

Katanya, “bukan ke mama yang selalu kata kalau kita tolong orang, kita bagi orang makan, kita akan dapat pahala. Kan tadi kita dah dapat pahala?”.

Ohhhhh…dia pula ajar kita. So fahamlah, ank kecil ni dia akan ikut apa je yang kita cakap. Dalam hati senyum sorang-sorang. Rupanya dalam nakal-nakal anak kita ni, ada juga sifat yang baik.

Last sekali, kena bebel lah juga dia. Kalau ia pun nak tolong orang, jangan keluar kereta macam tu je. Kenalah panggil kita dan bagitahu kita dahulu nak pergi ke mana-mana. Bhaya! Angguk macam faham, tapi nanti buat lagi. Itulah budak-budak.

Ini Pengajaran Yang Ibunya Dapat

So lepas ni kena beringat:-

1. Jangan tinggaIkan anak dalam kereta sorang-sorang. Takvt terlepas pandang, mereka merayap ke mana-mana atau mungkin orang lain boleh bawa mereka ke mana-mana.

2. Kita selalu ajar buat baik pada semua orang. Tapi budak-budak kecil ni fikiran mereka tak matang lagi. Kena nasihatkan mereka, nak buat apa pun kena ada ibu bapa. Tak boleh tolong orang, sorang-sorang.

3. Kita kena beringat, anak hyper ni kadang-kadang pemikiran mereka di luar kotak pemikiran kita.

Sumber: Mingguan Wanita

Be the first to comment on "TinggaI Sekejap Dalam Kereta, Tengok2 Ank Dah Ada Dalam L0ngkang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*