“Jangan Mnyesal Macam Saya” – Tengok Gajet Waktu PKP, Mata Ank Jadi Rabun & JuIing

Dalam keadaan sekarang ini aktiviti anak-anak duduk di rumah agak terhad. Apabila anak bosan, gajet atau handphone lah yang jadi peneman. Walaupun dah banyak kajian dan pengalaman ibu bapa mengenai anak rabun ak1bat gajet, namun disebabkan tidak terjadi pada diri sendiri, ia seolah tak diendahkan.

Namun kisah ibu ini mengenai mata anknya yang juling dan rabun ak1bat gajet boleh dijadikan pengajaran bersama.

Menurut Puan Rohaya Mohd Nor, kejad1an ini telah mengubah hidup ank perempuannya, Nur Qalesya Aisyah yang kini berusia 5 tahun.

Semua ini berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diadakan pada Mac tahun lepas di mana ank yang diIahirkan normal telah mengalami masaIah juling dan rabun ak1bat gajet.

Ingatkan ank saja buat juling

Saya nak k0ngsikan pengalaman yang cukup memberi kesan kepada kami suami isteri kerana dengan tiba-tiba mata ank kami menjadi juling.

Benda ni bermula masa PKP bulan Mac tahun lepas. Disebabkan semua tak boleh keluar dan duduk dalam rumah je, ank2 banyak menghabiskan masa dengan gajet. Sebelum ni waktu bersekolah boleh dikatakan tiada masa nak tengok gajet.

1.5.2020 (Jumaat) Saya perasan mata ank saya juling. Saya fikir p0sitif. Mungkin ank saya buat-buat mata dia macam tu dan mata dia akan kembali normal keesokkan harinya. Rupa-rupanya TIDAK. Mata dia tetap juIing.

5.5.2020 Saya ke kIinik untuk rujuk d0ktor tentang mata dia. D0ktor kIinik tak tahu nak kata sebab apa. D0ktor kIinik rujuk k3s ni ke h0spital untuk pakar mata memeriksanya.

6.5.2020 Temujanji h0spital pakar. D0ktor sana pun tak tahu nak kata sebab apa dan minta kami kumpul semua gambar-gambar dia yang lama. Sebabnya nak tengok adakah benda ni dah lama, cuma kami tak perasan.

Buat CT Scan

11.5.2020 Temujanji yang kedua. D0ktor nak tengok semua gambar-gambar lama dia dan d0ktor kata memang betul benda ni baru terjadi bukan dari kecil. D0ktor cadangkan kami buat Ct Scan untuk tengok dalam kepaIa dia. Risau ada ketmbuhan atau sebagainya yang menolak s4raf mata yang menyebabkan mata menjadi juIing. Kami setuju dan perlu tandatangan beberapa surat.

17.5.2020 Dia terpaksa masuk w4d untuk buat Ct Scan. Mula 10 malam d0ktor minta dia puasa.

18.5.2020 Lebih kurang 9 pagi dia masuk bilik CT Scan. Sebelum tu d0ktor ada terangkan
mungkin ub4t yang diberikan akan memberi kesan kepada dia. Kami redha jika itu yang terbaik untuk dia dan keputusan Ct Scan dia masaIah dan d0ktor HospitaI Kemaman kata dia akan rujuk kes ni ke HospitaI Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk yang lebih pakar dalam k3s mata.

Perlu pakai cermin mata khas

1.6.2020 Kami ke HSNZ d0ktor sana suruh dia pakai cermin mata. D0ktor sana bagi masa sebulan untuk tengok semula keadaan mata dia.

13.7.2020 Kami kembali ke HSNZ setelah selesai check up, d0ktor cadangkan kami tukar cermin mata lain iaitu cermin mata khas untuk train balik mata dia.

20.12.2020 Lepas dia ada temujanji saya ada lah tanya d0ktor berapa lama agaknya kena pakai cermin mata ni. D0ktor pun tak dapat bagi keputusan. Cuma d0ktor cakap bergantung kepada respon mata dia macam mana.

Pilihan terakhir buat pembdahan

D0ktor cakap cara yang terakhir sekali adalah buat pembdahan mata. Tapi tak boleh buat sekarang juga sebab nak kena tahu s4raf mana yang r0sak. Jadi benda ni mungkin ambil masa yang lama untuk mata dia kembali baik seperti sediakala. Buat masa ni follow up dengan d0ktor dibuat 5 atau 6 bulan sekali.

Sebagai seorang ibu, pesanan saya untuk ibu bapa lain kalau boleh elakkan gajet atau handphone untuk anak-anak. Betul semua orang tak sama. Tapi apa salahnya beringat sebelum terjadi.

D0ktor ada cakap pada saya, kalau kita mandi hujan, kita dmam boleh makan ub4t untuk hilangkan dmam. Tapi mata tak ada ub4t dan mungkin mengambil masa yang lama untuk kembali normal semula.

Kalau kita tanya dia. Dia akan cakap nampak tapi masa d0ktor buat ujian baru kita tahu mata dia sebelah kanan tak nmpk sangat sebabnya d0ktor akan tutup satu dan biarkan dia guna satu m4ta je.

Automatik dia tak boleh bagi jawapan yang tepat. Kalau kita tengok dari luaran. Kita ingat mata je juling, rupanya dia sekali dengan rabun. D0ktor cakap mata dia yang juIing tu terlalu bergantung kepada mata yang elok.

Sumber: Pa&Ma

Be the first to comment on "“Jangan Mnyesal Macam Saya” – Tengok Gajet Waktu PKP, Mata Ank Jadi Rabun & JuIing"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*