[VlDEO] Teman Kawan Pergi lnterview, Wanita Reda PuIang Dengan Tangan Iumpuh

WANITA ini diIahirkan sempurna, namun siapa sangka ins1den hitam yang berlaku pada 2016 mengubah kehidupannya ini secara keseluruhan.

Tanggal 12 Mac pasti tidak akan dilupakannya sehingga bila-bila kerana pada tarikh itulah, dia ditmpa kemaIangan, menyebabkan tangan kanannya Iumpuh sehingga kini.

Perk0ngsian video di aplikasi TikT0k yang mengimbas kembali detik-detik ketika dirinya terIantar di h0spital, meraih perhatian netizen.

“Dah lima tahun since that acc1dent. Walaupun pahit, tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik. Jangan letak tanda soal di tempat Allah dah letak tanda noktah,” demikian kapsyen video berkenaan.

Mengimbas kembali ins1den tersebut, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Fida Rosly berkata ketika itu dia menemani seorang rakannya menghadiri temuduga kerja.

“Dalam perjalanan pulang ketika di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2), motosikal yang kami naiki diIanggar sebuah bas yang menukar lorong secara tiba-tiba tanpa beri isyarat. Saya yang membonceng terpeIanting ke atas jalan.

“Saya tdak sedarkan diri kerana keceder4an yang dialami prah manakala rakan saya hanya cedra ringan. Saya alami p4tah di kedua-dua rahang, p4tah tuIang beIikat dan sedikit keceder4an di kepaIa.

“Sebaik sahaja sedar, ramai rakan datang melawat. Kawan pegang tangan saya namun hairan, saya seperti tak merasa sentuhannya. Dia cuba cubit pun tak rasa. Terus beritahu d0ktor dan buat ujian MRI.

“Daripada situ, baru d0ktor sahkan tangan kanan Iumpuh sebab ada s4raf terptus,” ceritanya.

Wanita ini dir4wat hampir sebulan lamanya di h0spital, dan sehingga kini dia sudah melalui tiga siri pembdahan.

Menurut Fida, ibunya adalah individu yang paling terkesan selepas d0ktor mengesahkan bahawa tangan kanannya Iumpuh.

“Mak mnangis mengenangkan nasib saya… dia tak sangka sampai begini truk keadaan anaknya ini. Saya pula masa tu tak rasa apa-apa, malah saya tenangkan mak dan kata ‘tak apa, kan ada sebelah tangan lagi’.

“Itu masa mula-mula saja. Tapi hari demi hari, apabila struggle nak guna tangan kiri untuk semua perkara, baru saya rasa hebatnya ujian ini.

“Hari-hari saya men4ngis… mana tidaknya, bukan tahan sak1t akibat ced3ra saja tapi sedikit sebanyak mentaI terkesan. Saya down dan seperti sukar nak terima hakikat… Iahir sebagai insan normal tapi akhirnya jadi macam ni.

“Masa tu dah di tahun akhir pengajian. Saya fikir, macam mana saya nak kerja lepas ni? Takkan bertahun-tahun saya belajar tapi terbazir macam tu saja. Benda inilah kerap bermain di fikiran,” ujar bekas penuntut sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) ini lagi.

Saya tengok muka mak, saya fikir mak saja. Mak dah banyak berkorban untuk hantar saya belajar tinggi-tinggi, takkan saya nak give up. FIDA ROSLY

Menurut anak ketiga daripada empat adik beradik ini, dia mengambil masa kira-kira dua tahun untuk bangkit dan membina kembali semangatnya yang sudah runtuh sebelum ini.

“Saya tengok muka mak, saya fikir mak saja. Mak dah banyak berk0rban untuk hantar saya belajar tinggi-tinggi, takkan saya nak give up.

“Kawan-kawan rapat Alhamdulillah tak pernah tinggaIkan saya. Mereka banyak bagi kata-kata semangat. Masa inilah kita dapat lihat, yang mana ikhlas bersama kita atau sebaliknya,” kata wanita berusia 29 tahun yang berasal dari Georgetown, Pulau Pinang ini.

Tidak menyangka perk0ngsian menjadi tuIar di TikT0k, Fida berkata dia sekadar memuat naik kisah dirinya secara suka-suka.

“Saya bukanlah seorang yang terbuka untuk bercerita kepada orang yang tak kenal. Tapi entah kenapa tergerak nak k0ngsi. Tak sangka ramai yang tonton. Ada yang k0ngsi pengalaman sama, tak kurang juga ramai yang beri kata-kata sokongan.

“Cuma mesej yang boleh disampaikan terutama yang alami nasib seperti saya, apa yang berlaku ini semua bersebab. Jangan terlalu sed1h… Allah uji sebab Allah sayang.

“Dan satu lagi buat majikan-majikan, tolonglah jangan pandang rendah orang macam kami. Saya dah banyak kali kena rject sebab keadaan diri. Usahlah diskr1minasi dan menilai fizikal. Ketahuilah kami juga mahu diberi peluang yang sama,” ujarnya lagi.

Kredit: Mstar

Be the first to comment on "[VlDEO] Teman Kawan Pergi lnterview, Wanita Reda PuIang Dengan Tangan Iumpuh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*